Mitä yliopistolaiset Tampereella uskovat vuonna 2006?

This page was originally created on 2006-04-24
Latest update: 2006-04-26

The full URL to this page is http://www.kotiposti.net/jounivilkka/Uskomus/Tutkimus2006.htm

This page is part of the Official Home Page of Jouni Vilkka (http://www.kotiposti.net/jounivilkka/)

 


Mitä yliopistolaiset Tampereella uskovat vuonna 2006?

_____________
Jouni Vilkka
Tampereella
2006-04-24


Sisällys

1. VAROITUS!

2. TUTKIMUSMENETELMÄ JA SEN ONGELMIA

3. KYSELYLOMAKKEEN ALKUOSA
3.1 Alustavat kysymykset
3.2 Uskonnollisuus ja uskonnottomuus
3.3 Poliittiset käsitykset

4. LOMAKKEEN LOPPUOSA
4.1 Kirkon ja tieteen suosio
4.2 Astrologiasta avaruusolioihin
4.3 Uskonnollisuus ja "vaihtoehtoiset" hoitomenetelmät
4.4 Kappeli ja fundamentalismi
4.5 Relativismi, magia ja enkelit

5. KESKEISIÄ HAVAINTOJA

* LIITTEET

 

1. Varoitus!

Tämä ei ole tieteellinen tutkimus! Ainoasta yliopistossa suorittamastani tilastotieteen (perus)kurssista on jo kulunut vuosia, enkä enää muista siitä juuri mitään. En myöskään ole koskaan saanut koulutusta otoksen tekemiseen, joten jo tästä syystä työni on kyseenalainen. Tarkoitukseni ei kuitenkaan missään vaiheessa ollutkaan oikean tutkimuksen tekeminen; sen sijaan toivon, että innostan jonkun muun tekemään aiheesta pätevän tutkimuksen, esim. pro gradu -tutkielman. Tämän työn tavoitteena on vain osoittaa sellaisen tutkimuksen mielekkyys. Kirjoitus on muuten tarkoituksella hieman poleeminen, joten herkkäsieluiset varokoon sitä vielä tästäkin syystä.

 

2. Tutkimusmenetelmä ja sen ongelmia

Koko tutkimukseni alkoi päähänpistosta. Olin tosin jo vuosia aiemmin hieman ajatellut joskus jotain tämän tapaista tekeväni, mutta lopullisesti päässäni napsahti vasta perjantaina 20.1., jonka jälkeisenä maanantaina (ehtimättä aihetta pohtia viikonloppuna) aloitinkin jo tiedonkeräyksen. Keräsin vastauksia kyselylomakkeisiin 23.1. ja 27.1.2006 välisenä aikana, kiertelemällä läpi yliopiston käytävät ja tarjoamalla lomaketta kaikille, joilla aikaa sen täyttämiseksi näytti mahdollisesti olevan (keräsin lomakkeet tarkoitusta varten tekemääni pahvilaatikkoon anonymiteetin suojaamiseksi; jouduin myös välillä neuvomaan täyttäjiä olemaan näyttämättä lomaketta muille sitä täyttäessään). Koska lähes kaikki laitosten huoneiden ovet olivat kiinni, yritykseni saada vastauksia myös tutkijoilta menestyi varsin heikosti. Onneksi kuitenkin lähes kaikki opiskelijat ja tutkijat, joille lomaketta tarjosin, sen myös täyttivät, mistä suuri kiitos heille.

Vastauksia tuli yhteensä 132, joista melkein kolmannes perjantai-aamupäivänä yliopiston päärakennuksen aulassa (tämä saattaa vaikuttaa tuloksiin vääristävästi). Saamani välitön palaute oli varsin myönteistä ja kiinnostunutta, mikä toivoakseni antaa syytä uskoa hyvään menestykseen mahdollisissa jatkotutkimuksissa. (Jotkut vastaushaluiset jouduin torjumaan kieliongelman takia: lomakkeeni oli vain suomenkielinen.) Otan edelleen mielelläni vastaan kommentteja aiheen piiristä, joten aiheesta kiinnostuneet etsikööt yhteystietoni internetistä kotisivultani (http://www.kotiposti.net/jounivilkka).


Tyhmyyttäni aloitin vastausten keräämisen liian aikaisin, ajattelematta lomaketta tarpeeksi. Niinpä sen kysymyksiin liittyy paljon ongelmia. Osa ongelmista johtuu myös heikoista tilastotieteellisistä taidoistani: käytin esimerkiksi 5-portaisia vastausvaihtoehtoja, kun 7-portainen olisi ollut suotavampi valinta. Suurempia ongelmia ovat kuitenkin otantaan liittyvät ongelmat: tapani kerätä vastauksia vaikutti huomattavasti siihen, ketkä ylipäätään vastasivat - tai saivat vastaamiseen edes tilaisuuden. Tähän vaikuttivat ajankohta ja paikka, joten sähköinen lomake olisi ollut parempi. Sellaista käyttämällä olisi voinut paremmin suunnitella ja satunnaistaa myös kohderyhmän, joka nyt rajoittui lähinnä käytävillä oikeaan aikaan kulkeviin opiskelijoihin. En myöskään voinut pahemmin kontrolloida vastausten asiallisuutta, paitsi hieman tarkkailemalla vastaajien ulkoista käytöstä. Tämä ei kuitenkaan näytä ongelmalta, sillä vain yksi palautetuista lomakkeista herätti epäilykseni omituisten vastaustensa takia.

En arvioi mainittujen seikkojen vaikutusta tutkimukseeni tässä sen laajemmin. Käyn seuraavassa läpi lomakkeen kysymys kerrallaan, pohtien samalla niihin liittyviä ongelmia. Kaikki mainitut prosenttiluvut on pyöristetty kokonaisluvuiksi.

 


3. Kyselylomakkeen alkuosa

Halusin mahdollisimman lyhyen lomakkeen, jotta sen pituus ei vähentäisi vastaushalukkuutta. Niinpä mahdutin sen yhdelle, yksipuoliselle arkille, jonka täyttämiseen näytti yleensä menevän noin viisi minuuttia. Kysymyksiä siinä oli yhteensä 28. Tässä osassa esittelen ensimmäiset 11 kysymystä ja niiden vastauksia.


3.1 Alustavat kysymykset

Ensimmäisenä kysyin sukupuolta, poikkeuksellisesti tarjoamalla kolmea vaihtoehtoa (nainen, mies, muu). Tätä hämmästeltiin jonkin verran, mutta mielestäni se oli perusteltua, vaikkei viimeistä vaihtoehtoa kukaan valinnutkaan. Nykyään nimittäin on mielestäni melko yleisesti tiedossa, että sukupuolia on useampia kuin kaksi. Ehkä asia tosin liittyy lähinnä feminismiin, sillä kaikki viimeistä vaihtoehtoa ihmetelleet olivat miehiä. Mielenkiintoista oli, että kukaan ei jättänyt vastaamatta tähän kysymykseen, vaikka muita kohtia jätettiinkin tyhjiksi - osoittaako tämä sukupuolen olevan identiteetin kannalta muita kysyttyjä asioita merkittävämpi seikka, vai pidetäänkö sukupuolta julkisempana piirteenä kuin vaikkapa poliittista tai uskonnollista suuntautumista? Sukupuolijakauma osui melkein sattumalta yliopistomme opiskelijoiden sukupuolijakauman mukaiseksi (aktuaarin kanslian mukaan miehiä on melko tarkasti yksi kolmannes opiskelijoista): 66 % vastaajista oli naisia.

Seuraavaksi kysyin ikää tarjoamalla vain tyhjän viivan, jolle sen sai kirjoittaa, sen sijaan että olisin tarjonnut valmiit vaihteluvälit. Tämän vaihtoehdon valitsin, koska arvelin useimpien vastaajien olevan opiskelijoita, joiden kohdalla yhdenkin vuoden ikäerolla voisi olla merkitystä. Yllättävää minusta oli, että tämä kohta jätettiin melko usein tyhjäksi (12 tyhjää), vaikka mielestäni vastausten anonyymisyys oli selvästi taattu. Vastaajista nuorin oli 18 ja vanhin 48. Eniten oli 22-vuotiaita ja keskiarvo oli 25,9 (keskihajonta 6,5).

Kolmas kysymykseni oli poikkeuksellisen huonosti muotoiltu viime hetken muutoksen takia. Kysyin nimittäin koulutusta ja alaa, ilmeisesti väärässä järjestyksessä. Monet jättivät tyhjäksi alaa varten jättämäni viivan, tai kirjoittivat sille tutkintonsa (esim. "ylioppilas"), mikä on täysin ymmärrettävää ja oma syyni. Tämän takia jouduin jättämään alan täysin huomiotta, mikä oli ikävää, sillä sen perusteella olisi voinut ehkä tehdä joitakin päätelmiä. Kuten olin arvannut, suurin osa vastaajista ilmoitti olevansa opiskelijoita (ilmeisesti kukaan ei yrittänyt huijata tässä kohdassa - asia, jota en voinut mitenkään kontrolloida). Tyhjäksi kohdan jätti 9, tohtoreita oli 3, lisensiaatteja vain 1. Maistereita oli jopa 19 ja kandejakin 7 (tämä suhde muuttunee opintouudistusten takia myöhemmissä tutkimuksissa melko pian, sikäli kuin sellaisia ylipäätään tehdään). Loput 93 ilmoittivat olevansa opiskelijoita. Vaikka tyhjän jättäneet luultavasti olivatkin opiskelijoita (epäselvän kysymykseni takia), joudun jättämään tämän arvauksen huomiotta. Muista siis 19 % oli vähintään maistereita (ja vähintään kandeja 24 %).


3.2 Uskonnollisuus ja uskonnottomuus

Seuraavien kysymysten takia olisi voinut olla parempi sijoittaa kaikki alkupään kysymykset lomakkeen loppuun. Kysyin nimittäin seuraavaksi erikseen uskonnollisuutta, uskontoa ja uskontokuntaa, jotka (etenkin ensimmäinen) saattavat tuntua joistakin liian henkilökohtaisilta ja tullessaan vastaan jo alussa ne voivat olla syy jättää lomake täyttämättä. Kuitenkin uskonnollisuus-kohdan jätti vastaamatta vain kolme lomakkeen muuten täyttänyttä. Koska monikaan lomakkeen nähnyt ei jättänyt sitä täyttämättä, ei tämä ilmeisesti ollut suuri ongelma.

Vastausten perusteella uskonnollisuus on melko vähäistä yliopistolaisten (tai ainakin lomakkeen täyttäneiden) keskuudessa - tosin voi myös olla, että vastauksiin vaikutti halu vastata yleisesti hyväksyttävällä tavalla. Lisäksi on mahdollista, ettei erittäin uskonnollinenkaan miellä itseään uskonnolliseksi, etenkään jos vertaa itseään muihin varsin uskonnollisiin henkilöihin. Vastaus annettiin asteikolla 1-5 (ei lainkaan uskonnollinen - erittäin uskonnollinen) ja 55 % vastanneista vastasi 1 tai 2 (kohdan 1 valitsi 23 %), eikä merkittävästi uskonnollisiksi (4 ja 5) ilmoittautuneita ollut kuin 19 % (vain 4 % valitsi kohdan 5). Yleisin vastaus oli 2, jonka molemmilla puolilla oli suurin piirtein yhtä paljon vastauksia, keskiarvon ollessa 2,4. Useimmat vastaajat eivät siis ainakaan miellä tai halua myöntää itseään kovin uskonnollisiksi.

Kysyin uskonnollisuuden jälkeen erikseen vastaajan uskonnon ja uskontokunnan jäsenyyden. Muita uskontoja kuin kristinuskoa edusti vain viisi vastaajaa - kukaan ei valinnut kohtaa "Islam", jonka olin vaihtoehdoksi lomakkeeseen laittanut. 74 % ilmoitti uskonnokseen kristinuskon, mutta tämä saattaa pitkälti johtua siitä, että olin (niin käsittämätöntä kuin se onkin) unohtanut tästä vaihtoehdon "uskonnoton". Kolme vastaajaa ilmoitti olevansa agnostikkoja, 15 uskonnottomia, ateisteja, tai muuta sen tapaista. Lisäksi 12 jätti kysymyksen vastaamatta. Nämä saattavat siis myös olla uskonnottomia - vastaamatta jättäminen olisi heille aivan looginen vaihtoehto. Nämä ryhmät yhteensä muodostavat 23 % lomakkeen täyttäjistä. Lisäksi siis osa (12 kappaletta) vastaajista valitsi uskonnokseen kristinuskon, vaikka olikin ilmoittanut olevansa täysin uskonnoton - näin ilmeisesti siksi, että olivat saaneet kristillisen kasvatuksen ja luulivat kysymyksellä tarkoitettavan tätä. Jos vielä nämäkin lisätään tähän joukkoon, huimat 32 % - siis kolmasosa! - vastaajista näyttää olleen uskonnottomia!

Uskontokuntiin kuulumattomia oli 33, eli 25 % vastaajista, mikä tukee käsitystä, että vastaajista (ja siis ehkä yliopistolaisista, tai ainakin opiskelijoista) todellakin ainakin noin neljännes on uskonnottomia. Suomen evankelisluterilaiseen kirkkoon kuului 70 %, mikä on huomattavasti vähemmän kuin Suomen väestöstä keskimäärin. Ja kuten sanottu, vastaajista 12 ilmoitti uskontokunnakseen tämän kirkon, vaikka olivatkin aiemmassa kohdassa kertoneet olevansa uskonnottomia. Tämä osoittaa, että merkittävä osa kirkon (tai kirkkojen?) jäsenistä on pelkkiä tapakristittyjä, jotka jostain syystä eivät ole (vielä) eronneet uskontokunnastaan, vaikka tämä nykyään onkin erittäin helppoa (esim. http://www.eroakirkosta.fi -sivuston avulla). Ortodokseja, vapaakirkkojen jäseniä ja muiden uskonnollisten yhteisöjen jäseniä oli vain seitsemän, eli 5 %, vastaajista.

Mielenkiintoista on myös seuraavalla kysymyksellä saamani tieto: kukaan vastaajista ei kuulunut mihinkään uskonnottomien yhdistykseen, kuten Vapaa-ajattelijain liittoon (http://www.vapaa-ajattelijat.fi) tai Suomen humanistiliittoon (http://www.kolumbus.fi/humanistiliitto/) - vaikka vastanneista suurehko osuus selvästi uskonnottomia onkin. Näitä järjestöjä ei siis joko tunneta tai niitä ei mielletä etujärjestöiksi. Luultavaa on myös, että uskonnottomuus on useimmille vastanneille lähinnä aihepiiriin kohdistuvan mielenkiinnon puutteesta, ei niinkään tiedoista johtuvaa. Olisi ollut hyödyllistä kysyä syitä uskonnottomuuteen ja arvioida muilla keinoilla aihepiirin (lähinnä uskonnonfilosofian) tuntemusta ja tiedollisten perusteiden vaikutusta uskontojen hylkäämiselle. Esitänkin muiden tutkittavaksi seuraavan hypoteesin: tiedollisilla syillä on vaikutusta vain harvojen uskonnottomien(kaan) tietoiseen ajatteluun. Rationaalinen ajattelu näyttää nimittäin olevan varsin harvinaista.

Kysyin myös kuulumisesta Tieteellistä Skeptisismiä edustaviin järjestöihin, kuten Skepsis ry (http://www.skepsis.fi) ja CSICOP (http://www.csicop.org). Annoin vastaajille myös mahdollisuuden ilmoittaa, etteivät tiedä mitä Tieteellinen Skeptisismi on, mutta vain 11 valitsi tämän vastauksen. Vain yksi vastaaja väitti olevansa tällaisen järjestön jäsen, mutta hänen muiden vastaustensa perusteella epäilen hänen erehtyneen. Ilmeisesti siis kukaan vastaajista ei näihin järjestöihin kuulu ja vaikka vain harva tiedonpuutteensa myönsi, luulen sen olevan paljon yleisempää. Tätä olisi voinut arvioida tarkentavilla kysymyksillä.

Yhdeksäntenä kysymyksenä pyysin vastaajia ilmoittamaan kiinnostuksensa uskontoasioihin asteikolla 1-5 (ei lainkaan kiinnostunut - erittäin kiinnostunut). Tämä kysymys oli hieman erillään muista uskontoa koskevista kysymyksistä, ettei sitä erehdyttäisi pitämään uskonnollisuuden arvioinnin perusteena - kiinnostushan ei tarkoita uskoa, vaan täysin uskonnotonkin henkilö voi olla hyvinkin kiinnostunut uskontoa koskevista asioista. Vaikka eniten (32 %) vastauksia tulikin kohtaan 2, oli keskiarvo noin 3 ja vastauksia kolmosen molemmin puolin lähes yhtä monta. Erittäin kiinnostuneita (vastaus 5) oli 15 ja täysin kiinnostumattomia (vastaus 1) vain 7 kappaletta. Kiinnostusta uskontoasioihin siis on edelleen melko paljon.


3.3 Poliittiset käsitykset

Seuraavat kaksi kysymystä olivat melko turhia, lähinnä hämäystarkoituksessa lomakkeeseen lisättyjä. Ajattelin kuitenkin ainakin joidenkin osaavan itsensä sijoittaa niissä annetuille asteikoille. Esitin kysymykset poliittisena suuntautumisena ja luonteen kuvauksena, vaikka kyseessä oikeastaan ovatkin "poliittisen kompassin" (http://www.politicalcompass.org) poliittinen vaaka-akseli (vasemmisto - oikeisto) ja poliittinen pystyakseli (libertariaani - autoritaarinen). Molemmissa asteikko oli 9-portainen. Ensimmäiseen näistä oli luultavasti helppo vastata -- vaikkakin vastauksiin saattoi vaikuttaa myös halu vastata "poliittisesti korrektilla" tavalla - mutta toiseen varmaankaan ei. Tai oikeammin: sanan "libertarian" käännökseni "vapaamielinen" saattoi olla harhaanjohtava. Tässä kysymyksessä etenkin halukkuus vastata "oikein" varmaankin vaikutti huomattavasti. Molempiin kysymyksiin jäi vain kolme tyhjää. Annetut vastaukset painottuivat vahvasti vasemmiston ja vapaamielisen puolelle (eli "poliittisen kompassin" vasempaan alakulmaan).

Poliittisen vaaka-akselin keskiarvo oli 4,3 ja pystyakselin 3,2. Aivan äärimmäiseen oikeistoon kuulumista ei kukaan myöntänyt, mutta kolme kannatti äärivasemmistoa. Autoritaarisuus on ilmeisesti vielä vähemmän hyväksyttävää kuin oikeisto, sillä pystyakselilla sitä lähin vastaus oli 7, joita oli vain kolme kappaletta, kun taas vapaamielisyyden ääripäätä edusti mielestään kahdeksan vastaajaa. Näin vastaajista 61 % valitsi vaaka-akselilla arvon 4 tai pienemmän (yli puolet näistä valitsi 3 tai pienemmän), kun pystyakselilla 85 % valitsi arvon 4 tai pienemmän (noin 60 % kaikista valitsi arvon 2 tai 3).

 

4. Lomakkeen loppuosa

Viimeiset 17 kysymystä olin erottanut omaksi ryhmäkseen, jonka olin varustanut seuraavanlaisella ohjeella: "Kuinka hyvin seuraavat väittämät kuvaavat käsityksiäsi? Valitse sopivin vaihtoehto välillä 1 (erittäin huonosti) ... 5 (erittäin hyvin)".


4.1 Kirkon ja tieteen suosio

Ensimmäinen seuraavan kysymysjoukon kysymyksistä "mittasi" nykyisen valtionkirkkojärjestelmän suosiota. Vain yksi jätti vastaamatta tähän kysymykseen. Tulos oli mielenkiintoinen, koska vain 9 vastaajaa valitsi kohdan 5, kun muut vastaukset jakautuivat melko tasaisesti vaihtoehtojen 1-4 kesken. Selvästi järjestelmää vastustajia (vaihtoehdon 1 valinneita) oli siis 27 kappaletta, eli 21 % kaikista vastauksista. (Kuten aiemmin huomattiin, tämä vastustus ei kuitenkaan näy esim. vapaa-ajattelijoiden järjestöihin kuulumisena - mutta näkyykö se jotenkin muuten? Siinä jollekulle tutkimuskysymys.) Lievemmät mielipiteet mukaan laskettuina valtionkirkkojärjestelmää vastusti (valinnoilla 1 ja 2) noin 45 % ja kannatti (valinnoilla 4 ja 5) noin 32 %.

Seuraavassa kysymyksessä arvioitavana oli väite "käyn usein uskonnollisissa tilaisuuksissa", mitä voi mielestäni pitää jonkinlaisena indikaattorina uskonnon merkityksestä vastaajan elämässä. Kukaan ei jättänyt tätä kohtaa tyhjäksi ja yli puolet (72 kpl) ilmoitti väitteen vastaavan erittäin huonosti heidän käsitystään. Vaihtoehdon 1 tai 2 valitsi yhteensä jopa 83 % vastaajista, minkä luulisi kertovan kirkkojen yms. tarpeellisuudesta jotain. Vaihtoehtoihin 4 ja 5 yhteensä vastasi alle 10%. Vain viisi vastaajaa käy mielestään usein uskonnollisissa tilaisuuksissa.

Väite "tiede on varmin tiedonhankinnan menetelmä" oli huomattavasti suositumpi kuin edelliset - minkä ei pitäisi yliopistolaisten mielipiteenä yllättää. Kukaan ei jättänyt tätäkään kohtaa tyhjäksi ja vain neljä valitsi kohdan 1. Sen sijaan kohdan 5 valitsi 28 vastaajaa. Hieman outoa kuitenkin on, että vain 61,4 % valitsi kohdan 4 tai 5. Tekisi mieleni kysyä, mitä varten loppu kolmannes sitten yliopistossa on? Vastaukset välillä 1-3 (yhteensä 39 %) voivat olla syy hävetä maamme koulutusjärjestelmää...


4.2 Astrologiasta avaruusolioihin

Seuraavat kaksi kysymystä (kysymykset 15 ja 16) koskivat astrologiaa, joka ei osoittautunut erityisen suosituksi vastaajien keskuudessa. Ensimmäinen näistä (nro. 15) väitti astrologian olevan pätevä tapa ennustaa tulevaa, toinen (siis nro. 16) taas väitti sen olevan pätevä tapa "ennustaa" luonteenpiirteitä. Vaihtoehdon 5 valitsi molemmissa kysymyksissä vain yksi vastaaja, suurimman osan valitessa 1 tai 2 molemmissa (yhteensä 91 % kysymyksessä 15 ja 85 % kysymyksessä 16). Lähes kaikki miehet pitivät molempia astrologian käyttötapoja aivan epäuskottavina, mutta jostain syystä naisista samalla kannalla oli vain kolmasosa. Jopa 24 % naisista valitsi molempiin vastauksen 2 ja niistäkin, jotka olivat pitäneet astrologian ennustusvoimaa olemattomana, 37 % piti ilmeisesti sen luonteenpiirteitä ennustavaa voimaa hieman uskottavampana valiten kohdan 2. Luonteenpiirteiden "ennustamista" pitivät siis hieman uskottavampana pääasiassa naiset, joista yhteensä 47 % valitsi vastaukseksi kohdan 2. Olisiko naistenlehtien horoskooppien vaikutusta, vai mistä tämä mahtaa johtua? Mutta kuinkahan moni vastaajista ylipäätään oli ajatellut tai ottanut selvää, miksei astrologiasta ole mihinkään?

Kysymyksen 17 väite oli huonosti muotoiltu: "Monet paranormaalit ilmiöt ovat objektiivisesti tosia" - sana "monet" oli harkitsematon. Myös termi "paranormaali" saattoi olla vastaajille tuntematon, eikä ilmaisu "objektiivisesti tosi" ollut myöskään paras mahdollinen valinta. Luultavasti tätä asiaa olisi pitänyt kysyä useilla erilaisilla kysymyksillä, joihin ei kuitenkaan tässä lomakkeessa ollut tilaa. Tähän kysymykseen jäi kuitenkin vain kolme tyhjää. Vain kaksi vastaajaa piti tätä väitettä käsitystensä mukaisena (valiten kohdan 5), eikä kohtia 4 ja 5 yhteensäkään valinnut kuin noin 9 % vastaajista. Kuitenkin vain 69 % valitsi kohdan 1 tai 2 (puolet näistä kohdan 1), joten yli 20 % valitsi kohdan 3. Kysymyksen oli tarkoitus mitata uskoa ilmiöihin, joita ei (ainakaan vielä) voi tieteellisesti selittää ja jotka ovat tieteellisen maailmankuvan kanssa ristiriidassa (ja siksi "paranormaaleja", eli tietyssä mielessä epätavallisia). "Objektiivisesti todella" tarkoitin, että kyseessä ei ole vain henkilön subjektiivinen kokemus (joka tietysti sellaisena voi olla todellinen), vaan myös arkijärkisessä mielessä tosi. Olisi varmasti ollut parempi vain kysyä, uskooko vastaaja kummituksiin, telepatiaan, levitaatioon, jne. Toivottavasti tilanne ei ole niin heikko, että jopa kolmannes yliopistolaisista (tai edes opiskelijoista) uskoo näihin ilmiöihin "jonkin verran", mutta tämän selvittäminen vaatii paremman tutkimuksen.

Sitten olivatkin vuorossa avaruuden muukalaiset ja näiden vierailu planeetallamme. Tämänkin kohdan jätti kolme tyhjäksi. Yli puolet (69 kpl) kuitenkin valitsi kohdan 1 ja kohtiin 1 ja 2 yhteensä vastasi yli 81 % kaikista vastaajista. Vain kaksi vastaajaa piti väitettä uskottavana ja valitsi kohdan 5, eikä kohta 4:kään kelvannut kuin neljälle. On mahdotonta arvata, oliko näiden joukossa vitsailijoita, vai uskooko todella vajaa 5 % UFO-juttuja. Tässäkin väitteessä oli huonosti valittu sana "usein".


4.3 Uskonnollisuus ja "vaihtoehtoiset" hoitomenetelmät

Seuraavan kysymyksen (19) oli tarkoitus arvioida uskonnollisuutta väitteen "ihmisillä on kuolematon sielu" avulla. Tämän jätti tyhjäksi vain yksi vastaaja. 40 % valitsi kohdan 1 tai 2, kun 29 % valitsi kohdan 4 tai 5. Keskiarvo meni siis hieman alle 3:n, mutta kohta 3 oli myös suosituin (31 %). Voi siis olla, ettei tähän oikein osattu vastata, jos oma käsitys aiheesta ei ollut selvä. Kuitenkin 22% valitsi kohdan 1, eli oli vahvasti erimieltä väitteen kanssa.

Kysymyksessä 20 vaihdoin äkkiä aihetta esittäen hankalan väitteen "vaihtoehtoisista hoito- ja lääkintämuodoista on paljon hyötyä". Kaikki kuitenkin vastasivat siihen. Vain neljä vastaajaa kuitenkin valitsi kohdan 1, kun taas erityisen samanmielisiä väitteen kanssa (kohdan 5 valinneita) oli jopa 14 vastaajaa, siis 11 % heistä. Ilmeisesti kysymyksen hankaluuden ja ehkä aiheen outouden takia 35 % valitsi kohdan 3. Vaihtoehtohoitojen ja -lääkkeiden suosiosta kertoo kuitenkin se, että 32 % valitsi kohdan 4, kun kohdan 2 valitsi vain 20 %. Tässä olisi mainio peruste aloittaa viimeinkin kriittisen ajattelun kurssien järjestäminen vaikka pakollisena viimeistään yliopistossa - vaikka ne voisi aivan hyvin kyllä aloittaa jo peruskoulussakin. Ilmeisesti harva on tullut ajatelleeksi, miksi kyseiset "lääkkeet" ja "hoidot" ovat "vaihtoehtoisia".

Sitten palasinkin yllättäen takaisin uskonnollisuutta arvioivaan väitteeseen 21: "Vakaviakin sairauksia voi 'parantaa uskolla'". Tämän kanssa aivan samaa mieltä oli vain 8 vastaajaa, kun 29 oli täysin eri mieltä. Tyhjiä ei ollut. Vain 17 % valitsi kohdan 4 tai 5, kun kohdan 1 tai 2 valitsi yhteensä 52 %.


4.4 Kappeli ja fundamentalismi

Kysymys 22 jatkoi uskontoon liittyvää linjaa, tosin eri suunnalta, väitteen "minusta on hyvä, että yliopistolla on kappeli" avulla. Vastaamatta jätti kaksi henkilöä, ehkä tietämättä koko kappelin olemassaolosta. Noin 30 % valitsi kohdan 3, ilmeisesti olematta erityisesti mitään mieltä asiasta. Enemmistö oli väitteen kanssa ainakin jossain määrin samaa mieltä valinnoilla 4 tai 5 (noin 44 %), mutta merkittävä vähemmistö (noin 26 %) vastusti sitä ainakin jonkin verran (valinnat 1 tai 2). Täysin samaa mieltä olevia oli 24, kun täysin eri mieltä oli 12. Tämä kysymys on mielestäni merkittävä, koska se osoittaa, että kappelin sijaitseminen yliopistossa ei saa taakseen suurta kannatusta ja että sille myös löytyy vastustajia. Tosin vastustus saattaa jäädä vain lomakkeen täyttämisen (tai täytettäväksi tarjoamisen) tasolle, kuten kansalaisaktiivisuus usein muutenkin. Mutta jokaisen nämä rivit lukevan yliopistolaisen Tampereella pitäisi kysyä itseltään, miksi yliopistossamme on kappeli ja mikä on tämän sijoituksen eettinen oikeutus?

Edelleen uskonnollisuutta luodaten esitin seuraavaksi väitteen "ihminen on kehittynyt aiemmista eläinlajeista". Tarkoitus oli ilmiselvästi selvittää kreationismin suosio yliopistomme väen keskuudessa. Kukaan ei jättänyt kysymystä vastaamatta, eli se ainakin oli ilmeisesti helppo. Vaikka suurin osa (74 %) ymmärsikin vastata myönteisesti (4 tai 5), vain 48 % valitsi kohdan 5 ja jopa 9 % valitsi kreationismista kertovan kohdan 1. Kohtien 1 ja 2 suosio yhteensä oli 13 %, joten selvästi näyttää siltä, että kreationismi on todellakin rantautunut myös Suomeen, mistä ei varmasti mitään hyvää seuraa.

Uskonnollista fundamentalismia kreationismia laajemmin tutkin väitteellä pyhien kirjoitusten kirjaimellisesta totuudesta. Sen onneksi kielsi täysin (kohdan 1 valiten) 69 % ja jopa 89 % vastasi 1 tai 2. On suorastaan yllättävää, että "ainoastaan" 5 % valitsi kohdan 4 tai 5. Evoluution kieltäjät eivät siis täällä välttämättä ole tavanomaisia fundamentalisteja, mutta mitä heidän käsityksensä evoluutiosta sitten ovat?

Väite numero 25 lomakkeessani kuului näin: "helvetti on todellinen, kuolemanjälkeinen rangaistuspaikka". Yhtä lukuun ottamatta kaikki vastasivat tähän perinteistä uskonnollisuutta arvioivaan kysymykseen. Yli puolet oli täysin eri mieltä asiasta ja huimat 82 % kannatti ainakin jonkin verran erilaista käsitystä (kohdat 1 ja 2 yhteensä). Vain 7 % uskoi väitteen helvettiin ainakin jossain määrin.

 


4.5 Relativismi, magia ja enkelit

Tämän jälkeen tarkoitukseni oli selvittää relativismin suosio vastaajien keskuudessa, mutta väitteen muotoilu tuotti ongelmia, eikä lopulta varmastikaan onnistunut oikein. Esittämäni väite oli, että "mikään ei ole Totta". Kolme jätti ilmoittamatta sitä koskevan käsityksensä. Vain 46 % vastusti sitä täysin tai ainakin osittain (täysin eri mieltä oli 24 %). Ilmeisen epätietoisia oli melkein 30 %. Yli 24 % kannatti sitä ainakin jonkin verran ja jopa 9 % täysin. Väitteen suurin ongelma on siinä, että sen voi ymmärtää kahdella aivan erilaisella tavalla: Ensinnäkin sitä voi pitää täysin hullun ja itsensä ensimmäisenä kumoavan relativismin ilmaisuna. Mutta sitä voi myös pitää aivan järkevänä tieteellisen fallibilismin toteamuksena, jonka mukaan minkään uskomamme väitteen, vaikkapa tieteellisen teorian, ei voi olettaa tai uskoa olevan absoluuttinen totuus. Niinpä tämä kohta oikeastaan jää hyödyttömäksi, koska on mahdotonta arvioida, kuinka vastaajat väitteen tulkitsivat.

Toiseksi viimeinen väitteeni herätti eniten huvitusta vastaajien keskuudessa. Se kuului näin: "hallitsen maagisia tai paranormaaleja voimia (esim. loitsuin)". Kaikki vastasivat tähän, vain yksi kohtaan 5 ja yksi kohtaan 4. Epätietoisia (kohta 3) oli myöskin vain yksi, joten loput pitävät väitettä selvästi käsitystensä vastaisena: 90 % valitsi kohdan 1. Tässäkin väitteessä termi "paranormaali" tietysti saattoi olla ongelmallinen, eikä "magia" välttämättä myöskään ole kaikkien tuntema käsite.

Tutkimuksen suurin yllätys ainakin omasta mielestäni oli suojelusenkelien suosio, jonka arvioimista varten viimeinen esittämäni väite "minua auttaa oma suojelusenkelini" oli lomakkeeseen kirjoitettu. Suurin osa valitsi ensimmäisen (41 %) tai toisen (21 %) vaihtoehdon, mutta henkilökohtaisiin suojelusenkeleihin uskovia oli yllättävän monta, sillä jopa 21 % valitsi kohdan 4 tai 5. En tiedä, kuuluuko käsitys "oikeaoppiseen" luterilaisuuteen, mutta nykyihmisille sillä tuskin on merkitystä, jos vain ajatus on mukava...

 

5. Keskeisiä havaintoja

Vastanneista yllättävän moni osasi uskontoa kysyvään kohtaan ilmoittaa olevansa uskonnoton. Täysin uskonnottomaksi (valinta 1) itsensä uskonnollisuusasteikolla 1-5 itsensä ilmoitti melkein neljäsosa - mutta heikosti uskonnollisia (valinta 2) oli näiden lisäksi melkein kolmannes vastaajista, joten täysin tai melkein uskonnottomia oli yli puolet vastaajista. Merkittävästi (4 tai 5) uskonnollisia taas oli vähemmän kuin viidennes vastaajista.

Vaikka uskontokuntiin kuulumattomiakin oli jopa neljännes vastaajista, ei silti kukaan kuulunut mihinkään vapaa-ajattelijoiden järjestöön. Myöskään mihinkään skeptikkojärjestöön kuuluvia en lomakkeellani tavoittanut. Selvästi näiden järjestöjen tunnettuus on jopa yliopistossa heikkoa, mikä on varsin ikävää. Yliopistojen pitäisi mielestäni lisätä opetukseen kriittisen ajattelun kursseja, sekä muita yleisiä tieteellistä maailmankuvaa kartoittavia kursseja, joilla voitaisiin ainakin yrittää laajentaa yliopistolaisten yleistä tieteen tuntemusta (yleissivistystä). Tähän näyttäisi esimerkiksi saamieni "vaihtoehtohoitoja" ja ufoja koskevien vastausten perusteella olevan aihetta. Jos koulutustasoa maassamme ei pian paranneta kriittisen (eli tieteellisen) ajattelun kursseilla, voi meitä pian häiritä sellainen kreationistilobbareiden armeija, joka Yhdysvalloissa tuottaa käsittämättömän paljon ongelmia ja entisestään heikentää opetuksen tasoa.

 

Liitteet

Käyttämäni lomake RTF-tiedostona.

Keräämäni aineisto Excel 4 taulukkona.

"Oikeat" vastaukset (eli kuinka itse olisin vastannut; GIF).